Louis Henry Sullivan 

Louis Henry Sullivan 1856-1924

Louis Henri Sullivan (3.9.1856 - 14. dubna 1924) americký architekt ,  byl nazýván "otcem mrakodrapů" . Mnohými je považován za tvůrce moderních mrakodrapů , byl vlivný architekt a kritik Chicagské školy , byl rádce  Frank Lloyd Wrighta , a inspirací skupiny Chicagských architektů, kteří byli známý jako Prairie school .

 Životopis

Louis Sullivan se narodil irskému otci a švýcarské matkce, oba emigrovali do Spojených států v letech 1840. Vyrůstal se svou babičkou v South Readingu (nyní Wakefield ), Massachusetts. Louis strávil většinu svého dětství poznávání přírody, na farmě jeho prarodičů. Trávil hodně času sám prozkoumáváním Bostonu. Prozkoumal každou ulici a sledoval pečlivě okolní budovy.To bylo zhruba v době, kdy v sobě objevil fascinaci  budovami a rozhodl se, že chce být stavebním inženýrem a architektem. Zatím co chodil na vysokou školu, se Sullivan setkal s Mooses Woolsonem , jehož učení na něj udělalo dojem a uplatňoval jej až do své smrti. Vystudoval Massachusetts Institute of Technology Po té se odstěhoval do Philadelphie a domluvil si  práci s architektem Frankem Furnessem .

Během krize v roce 1873 neměl architekt Furness dost práce, a  byl nucený nechat Sullivana jít. Sullivan se přesunul do Chicaga v roce 1873, využil stavební boom po Velkém Chicagském ohni v roce 1871. Pracoval pro Williama LeBaron Jenney , často byl pověřován stavět první ocelový rám-budovy. Po necelém roce se Sullivan  přestěhoval do Paříže a rok studoval na École des Beaux-Arts. Renesanční umění inspirovalo Sullivanovu mysl. Vrátil se do Chicaga a začal pracovat pro firmu Joseph S. Johnston & John Edelman jako projektant. Pro tuto firmu dokončil Moody Tabernacle. V roce 1879 Dankmar Adler najal Sullivana a o rok později se stal společníkem ve firmě. Toto ohlašovalo začátek jeho nejproduktivnějších let.

Adler a Sullivan zpočátku dosáhli věhlasu jako divadelní architekti Zatímco většina z jejich divadel byla v Chicagu, proslavile je na dalekém západě město Pueblo v Colorado a Seattle ve Washingtonu (nepostavené).Projekt vyvrcholil v roce 1889 budovou Auditorium Building v Chicagu, mimořádné multifunkční budovy, která zahrnovala nejen 3000-divadlních míst, ale také hotel a administrativní budovy. Adler a Sullivan si rezervovali horní patro věže pro jejich vlastní kancelář. Po 1889 se firma stala známou pro své kancelářské budovy, a to zejména 1891 Wainwright budovy s St Louis a 1899 Carson Pirie Scott Department Store na State Street v Chicagu, Louis Sullivan byl mnohými považován za průkopníka moderní architektury který obohatil architektonický slovník o nový druh objektu: the steel high-rise.

Steel high-rise.

Louis Sullivan razil frázi " forma stále sleduje funkci ", která se zkrátila na " forma následuje funkci, "to se stalo heslem modernistických architektů. Požadavky praktického využití nad estetiku, později bylo přijato vlivnými designéry a znamenalo, že dekorativní prvky, kterým architekti říkají "ornament", jsou zbytečné v moderních budovách. Ale Sullivan sám ani myšlenku,  navrženou podle těchto linek dogmaticky nedodržoval. Vskutku, zatímco jeho stavby by mohly být jednoduché bez ornamentů, často přerušoval jejich hladký povrch stylem svěží secese a obnovenými keltskými motivy, většinou v obsazení železa nebo terakoty, a  organických forem, jako vinné révy a břečťanu propletených v geometrické vzory. Terakota je lehčí a jednodušší pro práci než kamenné zdivo.Sullivan terakotu používal v jeho architektuře, protože měla tvárnost, která byla vhodná pro jeho ornamenty.

Dalším podpisovým  prvkem Sullivanovi práce je masivní, semi-kruhový oblouk. Sullivan se zabýval oblouky po celou svou kariéru při utváření vchodů,  rámování oken, nebo jako interiérový design.

Pozdější kariéra a pokles

Stejně jako všichni američtí architekti, Adler a Sullivan zaznamenal strmý pokles ve své praxi s nástupem Krize 1893 .  Kvůli nedostatku finančních prostředků museli Adler a Sullivan rozpustit jejich partnerství. Guaranty Building byla považována za jejich poslední hlavní projekt firmy.

Prožil během dvaceti let dlouhý finanční a citový pokles. Sužován nedostatkem zakázek, finančními problémy a alkoholismem . Získal několik pověření vystavět banky v malých městech, napsal knihy, a v roce 1922 se objevil jako kritik

Sullivan zemřel chudý a sám v hotelovém pokoji v Chicago 14. dubna 1924. Zanechal po sobě manželku a čtyři děti. Frank Lloyd Wright pomohl financovat Sullivanův pohřeb. Skromný kámen označuje jeho posledního místo odpočinku v Graceland Cemetery v Chicagu.